Web Toolbar by Wibiya

luni, 27 mai 2013

Basbousa (Prajitura cu gris)




Daca cu reteta de focaccia v-am facut sa va duceti cu gandul la "Bella Italia" astazi am sa va iau cu mine in Egipt sa preparam una din cele mai faimoase prajituri a lumii arabe.
 
 
Basbousa sau hareesa (in araba), revani (in turca) sau ravani (in greaca) este o prajitura dulce facuta din gris si imbibata in sirop de zahar. Nuca de cocos este un supliment popular mai ales in Egipt unde prajitura isi are originea.
Este deosebit de populara in randul crestinilor copti in timpul postului Pastelui si a postului Craciunului.
Reteta contine iaurt, dar daca vreti sa o faceti de post il puteti inlocui cu lapte de cocos sau lapte de soia, si unt pe care il puteti inlocui cu margarina.
Tot ce va trebuie pentru aceasta reteta este un cuptor bun si cateva ingrediente care se gasesc mereu in camara noastra.

 
Ingrediente:

pentru basbousa aveti nevoie de:

3 cani gris
1 1/2 cani zahar
1 1/2 cani iaurt
4 linguri unt la temperatura camerei sau topit
2 linguri rase pref de copt
1/2 cana nuca de cocos
1/2 cana migdale
tahini sau unt pentru uns tava
sare pentru gust

pentru siropul de zahar aveti nevoie de:

2 cani zahar
1 cana apa
zeama de la o lamaie mare sau doua mici
un bat de scortisoara
2 cuisoare
2 linguri apa de trandafiri (o puteti inlocui cu vanilie)




Folositi aceeasi cana pentru masurarea ingredientelor.

Preparare:

Amestecati toate ingredientele uscate, apoi adaugati untul pe care trebuie sa il incorporati bine si la final iaurtul. Pastrati migdalele pentru ornat.



Puneti-l intr-o tava de aragaz (prajitura nu trebuie sa fie inalta), puneti migdalele si introduceti tava in cuptorul incins pentru 15-20 de minute.

 
 
Intre timp preparati siropul de zahar. Puneti toate ingredientele, mai putin apa de trandafiri sau vanilia, intr-o cratita si lasati-l sa fiarba 10 minute dupa ce da in clocot. La sfarsit se adauga apa de trandafiri sau vanilia.
 


Dupa cele 15-20 de minute scoate-ti basbousa din cuptor si taiati-o in forma de patrate sau romburi, apoi turnati peste ea siropul de zahar si mai dati-o la cuptor inca 10 minute sau pana capata o culoare maro aurie.




Lasati prajitura sa se raceasca la temperatura camerei si serviti-o la cafea sau la ceai sau pur si simplu ca desert.
 




Pofta buna!


Cu acest articol m-am alaturat campaniei Blogchef.ro – Gatim ce poftesti!, in care Andreea Patrascu,  Cetin Ametcea, Sebastian Bargau si Radu Bazavan se lupta pentru titlul de "Blogchef", powered by BEKO


 







16 comentarii:

  1. prea mult zahar si devine gratoasa.ma iertati de remarca dar am facut aceasta minunata prajitura (am gasito pe alt site) cu mult mai putin zahar (150 gr in compozitie si 150 gr in sirop).a iesit superba mai ales ca in sirop am pus sucul de la doua lamai.se face f repede si este gustoasa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru feedback. Basbousa este o prajitura foarte dulce si umeda, iar reteta pe care o folosesc este a unui chef foarte cunoscut aici. Am incercat si eu mai multe retete dar nici una nu a fost pe gustul sotului meu care este egiptean, le numea incercari timide ale europenilor de a copia dulciurile arabe asa ca mi-a cumparat carti de bucate ale unor cunoscuti chefs arabi. Dulciurile arabe sunt in general foarte dulci si marturisesc ca eu nu pot sa mananc mai mult de una si intotdeauna beau o cana cu lapte dupa.

      Ștergere
  2. Foarte buna !!
    O fac mereu dupa reteta d-voastra , si place la toata familia :)
    Sotul meu e sirian :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce ma bucur ca va place. Va multumesc pentru feedback si va astept sa incercati si alte retete. Un an nou fericit.

      Ștergere
  3. Vreau si eu sa fac aceasta prajitura.
    Ma intereseaza cam cate bucatele au iesit (am numarat eu vreo 28 in poza) si ce dimensiuni are tava...
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  4. Ma bucura faptul ca am vazut reteta . E o prăjitură adorată de copii. O făceam mereu. Felicitări!

    RăspundețiȘtergere
  5. Am facut pentru prima data Basbousa dupa reteta dumneavoastra si sotul meu a fost foarte incantat. De asemenea , el este egiptean. Va multumesc

    RăspundețiȘtergere