Web Toolbar by Wibiya

miercuri, 8 ianuarie 2014

Tipuri de smantana



Pentru ca in ultimul meu articol despre cum se stabilizeaza frisca cineva m-a intrebat ce fel de marca de smantana este mai buna as vrea sa fac unele precizari despre tipurile de smantana pe care eu le folosesc si unde anume le foloesc. As vrea ca acest articol sa raspunda acelui comentariu fara sa numesc o anume marca si sa vina in ajutorul cititorilor mei.
Smantana se comercializeaza in diferite sortimente diferentiate dupa continutul de grasime si modul in care au fost prelucrate. Nu mai stiu sigur care este continutul de grasime al sortimentelor ce se gasesc pe piata din Romania asa ca am sa va dau ceea ce gasesc eu aici.

 
Am sa incep cu smantana dubla ("double cream" denumirea in engleza ) are un continut de grasime de peste 40%, este extrem de cremoasa, isi pastreaza forma destul de bine si merge bine cu budinci de fructe si ciocolata, inghetata. 
 
Smantana dulce pentru frisca ("wipping cream") este mai subtire decat "double cream" si are un continut de grasime intre 30-40% . Aceasta smantana este folosita in special pentru a face frisca, pentru topping si pentru umplere, decorare deserturi, ciocolata calda, cappuccino, cafea frappe, inghetata chiar si la gatit dar e pacat sa o folositi pentru ca este mai scumpa decat smantana pentru gatit.
 
Si pentru ca am amintit de ea, smantana pentru gatit ("single cream") are un continut de grasime de cel putin 18%, o poti adauga la supe, sosuri, ciorbe, feluri de mancare, piure de cartofi, salate de fructe si poate fi folosita ca inlocuitor de lapte de cafea pentru cei care prefera un gust mai bocat al cafelei.
 
Smantana ("half cream" sau "light cream") are un continut de grasime de cel putin 12% si este potrivita pentru cei care doresc sa faca preparate mai usoare din punct de vedere caloric.
 
Smantana fermentata ("sour cream") obtinuta prin fermentatie bacteriala naturala se gaseste in diferite concentratii de grasime. Poate fi folosita atat la deserturi cat si la mancare. Daca are un continut mare de grasime se poate folosi cu succes si pentru frisca adaugand mai mult zahar.
 
Eu mai folosesc un sortiment de smantana numit aici "clotted cream" pe care nu stiu cum sa o traduc in romana dar pe care am cumparat-o de multe ori in Romania de la persoane private. Nu am vazut asa ceva in magazine. Are un continut de grasime foarte mare 55% si este produsa printr-un proces special in care smantana se incalzeste la 82C iar crusta care se formeaza dupa ce se raceste reprezinta sortimentul de smantana amintit. Mie imi place foarte mult cu biscuiti si gem.
 
 Un alt sortiment mai este si smantana maturata ("cream fraiche") care nu este deloc proaspata desi denumirea in engleza asta sugereaza. Acest tip de smantana se obtine prin pasteurizare si maturare cu adaos de lapte batut. Este un tip de smantana folosit foarte mult in bucataria asiatica.
 
Smantana cu un continut mic de grasime de pana in 30% nu poate fi folosita  cu succes pentru a prepara frisca.
In mod obisnuit o smantana buna  nu ar trebui sa contina agenti de ingrosare sau gelifianti, asa ca daca vreti sa obtineti rezultate bune cumparati intotdeauna produse de calitate chiar daca veti plati un pret putin mai mare, in special atunci cand doriti sa faceti frisca este mai bine sa dati cativa lei in plus decat sa sfarsiti prin a nu putea folosi ceea ce ati facut.

 

27 de comentarii:

  1. Multumesc mult pt sfaturi o zi frumoasa.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna. Cum se poate numi smantana cu fructe si miere de albine?

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna!
    Te rog, poți să îmi spui unde în Romania găsesc double cream( smântână dubla) sau ce pot sa folosesc in loc?
    Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
  4. As vrea sa stiu de ce smantana pt frișcă Dorna 32% grasimi,ambalata in carton,după deschidere trebuue consumata in maximum 4 zile de la daschidere. Am frișcă în frigider rămasă de aprox 2 saptamani, am gustat-o și este ok la gust, nu s-a acrit, de ce după descrierea de pe eticheta nu o mai pot consuma??? Va rog daca poate cineva sa-mi explice. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  5. Mentionez ca frisca este inca in termenul de garantie dar am desfăcut ambalajul acum 2 săpt, gustul este neschimbat, de ce nu o pot consuma?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Termenul de consum menționat pe ambalaj este unul de referință, se recomandă a se consuma în acel termen pentru că există riscul de a se altera în funcție de condițiile de păstrare, dar nu este mandatoriu(cu excepția cazului în care produsul este folosit în restaurant, acolo trebuiesc respectate indicațiile producătorilor).

      Ștergere
  6. Ce fel de smantana e acea single cream care se poate folosi la custurd cream? Scuze limbajul pe jumatate in engleza.

    RăspundețiȘtergere